PERANAN GURU LINUS




1.         Peranan Guru LINUS

1.1        Mengikutikursus LINUS.
1.2        MelaksanakanP&P yang berkesan dan mengenal pasti murid LINUS.
1.3        MelaksanakanDiagnostik dan menganalisis dapatan Diagnostik. 
1.4        Mentadbirkelas dengan baik.
1.5        Sentiasamengadakan perbincangan dengan FasiLINUS.
1.6        MelaksanakanDiagnostik.
1.7        Memfailkandata.
1.8        Sentiasamendalami kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
1.9        Menyediakansudut LINUS.

2.           Peranan Guru Bahasa/Guru Matematik/Guru Pemulihan

2.1        Mengikutikursus dalaman LINUS.
·    Dikendalikanoleh guru LINUS.
2.2        Membantupelaksanaan dan penyelarasan semua Saringan.
2.3        Mengenalpasti murid-murid LINUS yang tercicir dalam arus perdana.
2.4        Membantuguru LINUS secara langsung dan tidak langsung dalam penyediaan bahan 
          bantu mengajar untuk murid LINUS.
2.5        Membantuguru LINUS untuk mengenal pasti murid LINUS Tegar.
2.6        Merancangjadual waktu untuk murid LINUS Tegar.
2.7        Mengajardan membimbing murid LINUS Tegar .
2.8        MenjalankanDiagnostik untuk murid LINUS Tegar.
2.9       Selepassaringan 2 Tahun 1 dan tahun berikutnya, guru pemulihan akan   
         mengajar danmembimbing murid LINUS Tegar.

    3.           Peranan Pentadbir Sekolah/Panitia Bahasa Melayu/Matematik

3.1        Mengenalpasti dan melantik guru LINUS.
3.2        MembentukJawatankuasa Kerja di sekolah.
3.3        Melantik AJK kerja LINUS (Surat Lantikan).
·       Paparkan di Papan Kenyataan
3.4        MenyediakanFail.
i)            FailInduk
·       SuratMenyurat dan Pekeliling
·       CartaOrganisasi
·       AhliJawatankuasa
·       Minit Curai
·       Laporan
·       MinitMesyuarat
·       CartaProses Kerja
·       Biodataguru LINUS dan Pemulihan
ii)           Fail KeputusanSaringan
·       AnalisaKeputusan Saringan
·       Borang SkorIndividu murid Linus

iii)          FailMaklumat peribadi murid LINUS
3.5        Membuatperancangan tahunan. (Rujuk Lampiran 5)
3.6        Mencetaksoalan saringan.
3.7        Menghantaranalisis keputusan saringan pada akhir bulan Mac, Jun,
          September kepada PPD. (RujukLampiran 6)
3.8        MelaksanakanPemantauan Dalaman Program LINUS di sekolah dan    
          menjalankan tindakan susulan.
3.9        Memberimotivasi kepada guru LINUS.
3.10      Bekerjasama erat antara pentadbir dengan ibu bapa/PIBG.
3.11      Menyediakan sudut LINUS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan